Podsumowanie pilotażu tutoringu z Mentiway
W marcu–czerwcu 2025 roku zrealizowaliśmy pilotaż programu tutoringowego, którego celem było wsparcie rozwoju studentów poprzez indywidualne podejście i budowanie relacji mentorsko–tutorskich. Współczesne środowisko akademickie stawia przed młodymi ludźmi wiele wyzwań – od wyboru ścieżki kariery, przez efektywne zarządzanie czasem, aż po motywację do nauki. Dlatego coraz większą rolę odgrywa tutoring – nowoczesna forma wsparcia, która pozwala dostosować proces rozwoju do indywidualnych potrzeb. Pilotaż objął zarówno tutoring akademicko-personalny, jak i rówieśniczy, a innowacyjnym elementem było zastosowanie aplikacji Mentiway, która wspierała proces monitorowania i rozwoju relacji tutoringowych.
Zakres pilotażu (marzec–czerwiec 2025):
- Tutoring akademicko-personalny: 20 tutorów, 30 studentów (tutees)
- Tutoring rówieśniczy: 6 tutorów, 6 studentów, 6 opiekunów
Kluczowe wyniki:
- Tutoring personalny i akademicki:
- Zadowolenie z procesu mentoringowego: 95,45% pozytywnych (średnia 9,1/10)
- Dobór par mentoringowych: 100% pozytywnych (średnia 9,9/10)
- Przygotowanie organizatorów: 95,45% pozytywnych (średnia 9,4/10)
- Zadowolenie z platformy Mentiway: 100% pozytywnych (średnia 9,3/10)
- Tutoring rówieśniczy:
- Proces mentoringowy i dobór par: 100% pozytywnych (średnia 8,2–9,2/10)
- Przygotowanie organizatorów: 100% pozytywnych (średnia 8,4/10)
- Zadowolenie z Mentiway: 60% pozytywnych (średnia 7/10)
Wnioski z komentarzy studentów:
- Wysoko oceniono jakość materiałów, harmonogram działań oraz przypomnienia.
- Zgłoszono potrzebę dodania kalendarza spotkań mentoringowych.
- Część uczestników uznała aplikację za zbyt rozbudowaną i proponowała uproszczenia.
Opinie tutorów:
- Aplikacja Mentiway została oceniona jako intuicyjna i przydatna dzięki funkcjom notatek, raportu końcowego i pigułek wiedzy.
- Zasugerowano wprowadzenie krótkiego instruktażu wideo.
- Algorytm doboru par sprawdził się bardzo dobrze, a w kilku przypadkach tutoring przyczynił się do uniknięcia rezygnacji ze studiów.
- Zaproponowano wykorzystanie tutoringu jako formy indywidualnej pracy, np. w relacji promotor–dyplomant.
Co dalej?
Dziękujemy wszystkim uczestnikom i tutorom za zaangażowanie oraz cenne opinie! Zebrane doświadczenia pozwolą nam jeszcze lepiej dopasować program i narzędzia wspierające jego realizację. Już dziś zapraszamy do śledzenia strony Centrum Kształcenia i Politechniki Łódzkiej – w październiku 2025 roku rusza kolejna, rozszerzona edycja tutoringu, która obejmie kolejne kierunki studiów i jeszcze większą liczbę uczestników!
Damian Langner