III Forum Administracji Akademickiej pokazało, jak ważna jest wspólnota osób pracujących w administracji uczelni – ludzi zaangażowanych, kompetentnych i gotowych do dzielenia się wiedzą.
📍 Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
🗓 15–16 maja 2025
W dniach 15–16 maja 2025 roku w murach Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie odbyło się III Forum Administracji Akademickiej – ogólnopolskie wydarzenie, które zgromadziło pracowników administracyjnych uczelni wyższych z całego kraju. Tegoroczna edycja skupiła się na kluczowych wyzwaniach stojących przed administracją akademicką, takich jak dobrostan pracowników, przeciwdziałanie zjawisku drop-outu oraz cyfryzacja procesów uczelnianych. W gronie uczestników III Forum Administracji Akademickiej nie zabrakło również przedstawicielek Politechniki Łódzkiej. Uczelnię reprezentowały Adrianna Kozłowska, dyrektor Centrum Kształcenia PŁ, oraz Izabela Gołacka z Sekcji Wsparcia Dydaktyki tegoż Centrum. Ich obecność podkreśliła zaangażowanie Politechniki Łódzkiej w rozwój nowoczesnej administracji akademickiej oraz aktywne uczestnictwo w ogólnopolskiej dyskusji na temat jakości kształcenia i wsparcia procesów dydaktycznych.
Dzień pierwszy: dobrostan i przeciwdziałanie rezygnacjom ze studiów
Pierwszy dzień forum poświęcony był przede wszystkim dobrostanu pracowników administracji. W trakcie paneli i warsztatów eksperci z zakresu psychologii pracy, HR i zarządzania personelem omawiali sposoby radzenia sobie z przeciążeniem, wypaleniem zawodowym oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na wzajemnym szacunku i wsparciu.
Szczególną uwagę poświęcono również zjawisku drop-outu, czyli rezygnacji studentów z kontynuowania nauki. Uczestnicy forum analizowali przyczyny tego zjawiska oraz dzielili się dobrymi praktykami w zakresie wczesnego wykrywania sygnałów ostrzegawczych i skutecznego reagowania na potrzeby studentów.
Dzień drugi: cyfrowa transformacja i umiędzynarodowienie
Drugi dzień forum skoncentrowany był na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych wspierających administrację uczelni. Dużym zainteresowaniem cieszyły się prezentacje dotyczące e-dyplomów, cyfrowych systemów zarządzania dokumentacją oraz narzędzi wspierających komunikację ze studentami.
Ważnym punktem programu była także sesja poświęcona rekrutacji studentów zagranicznych. Uczestnicy wymieniali się doświadczeniami w zakresie promocji uczelni za granicą, obsługi kandydatów z różnych krajów oraz integracji studentów międzynarodowych w społeczności akademickiej.
Wspólnota i rozwój
III Forum Administracji Akademickiej pokazało, jak ważna jest wspólnota osób pracujących w administracji uczelni – ludzi zaangażowanych, kompetentnych i gotowych do dzielenia się wiedzą. Wydarzenie zakończyło się sesją networkingową, która była okazją do nawiązania nowych kontaktów i inspirujących rozmów.
Organizatorzy zapowiedzieli już kolejną edycję forum w 2026 roku – z nowymi tematami odpowiadającymi na dynamicznie zmieniające się potrzeby szkolnictwa wyższego.
Izabela Gołacka